Atenție, șoferi! Apar modificări majore la Codul Rutier. Iată ce prevede proiectul lansat în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne
Un proiect de OUG lansat în dezbatere de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) va aduce modificări majore Codului Rutier. Proiectul de act normativ este vast, fiind aduse modificări substanțiale legate în special de creșterea gradului de siguranță a circulației rutiere din România.
Noul proiect de act normativ prevede, în primul rând, o procedură clară de suspendare a dreptului de a conduce pentru persoanele inapte din punct de vedere psihologic, propunerea fiind o modalitate de a gestionare situații precum cea a fostului prefect de Gorj, Dan Ilie Morega, ce a fost prins în repetate rânduri la volan, deși avea permisul suspendat, notează Fanatik.
În forma actuală, Codul Rutier prevede că permisul de conducere al persoanei care este declarată inaptă psihologic pentru a conduce se retrage de către poliția rutieră și poate fi redobândit numai după încetarea motivului pentru care s-a luat această măsură. Această prevedere vagă este completată cu o procedură clară în noul proiect de act normativ lansat în dezbatere de către MAI.
Drept urmare, orice medic care sesizează că o persoană prezintă simptome ce ar putea să o facă inaptă pentru condus este obligat să emită un bilet de trimitere către un psiholog, șoferul fiind și el obligat să meargă la testare.
Dacă aceasta indică faptul că respectiva persoană este inaptă să conducă, permisul îi este retras. Așadar, dacă medicul care a emis biletul de trimitere nu primește în 30 de zile rezultatul testării făcute de psiholog (ceea ce ar putea fi un indiciu că șoferul nu a mers să se testeze), medicul trebuie să informeze imediat poliția.
Modificări privind procedura de testare pentru alcool și droguri
Proiectul de act normativ mai vizează și procedura de testare pentru consumul de alcool și droguri, în sensul limitării efectelor unor erori ale măsurătorilor.
„Se impune introducerea posibilității persoanei care conduce pe drumurile publice un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere de a solicita o a doua testare, în cazul în care rezultatul testării este de până la 0,10 mg/l alcool pur în aerul expirat, dat fiind faptul că unele alimente consumate recent pot distorsiona măsurătoarea”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Drept urmare, este vizată situația în care consumul unor alimente, de obicei fructe, produce alcool în stomac prin fermentație.
În cazul unei alcoolemii reduse, de sub 0,10 mg/l, șoferul poate cere o nouă testare după cel puțin 15 minute de la prima, dar nu mai târziu de 20 de minute. Dacă rezultatul celei de-a doua testări este negativ, șoferul nu va fi sancționat, mai notează Fanatik.
Totodată, șoferul la care alcooltestul a arătat valori între 0,11 și 0,40 va putea cere recoltarea de mostre biologice, dacă are suspiciuni că rezultatul testării nu a fost unul corect.
Autovehiculul va putea fi imobilizat dacă șoferul refuză testarea
Este corectată și o anomalie legată de imobilizarea unui autovehicul. Printre situațiile în care oamenii legii pot recurge la această măsură este dacă șoferul este sub influența alcoolului sau drogurilor. Dar dacă șoferul refuză testarea, polițiștii nu-l pot împiedica să se urce din nou la volan. Pe viitor, motiv de imobilizare a mașinii va fi și simplul refuz al testării, mai scrie Fanatik.
Prin acest proiect de act normativ, MAI vizează și corectarea unui aspect legat de numărul mare de rezultate fals-pozitive. În prezent, după un rezultat pozitiv la drugtest, permisul este suspendat până la sosirea rezultatului privind mostrele biologice.
Dar cum institutele medico-legale se confruntă cu un număr mare de solicitări, rezultatele pot întârzia chiar câteva luni. Prin ordonanța de modificare a Codului Rutier, analiza mostrelor biologice se va putea face în cadrul laboratoarelor de specialitate din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române acreditate sau în unitățile publice de asistență medicală autorizate și acreditate pentru astfel de determinări.
Astfel, rezultatele pentru aceste teste va fi mult mai rapid.
Când poate fi mutat autovehiculul parcat regulamentar
Proiectul de act normativ mai prevede și posibilitatea mutării autovehiculelor de către primării chiar și în cazul în care acestea sunt parcate regulamentar. Iată care sunt cele trei situații în care acest lucru va fi permis:
„a) efectuarea unor lucrări sau prestarea unor servicii publice de interes național sau local;
b) intervenția serviciilor de urgență în vederea prevenirii sau limitării efectelor unor accidente, calamități sau dezastre;
c) instituirea unor măsuri de ordine și siguranță publică.”
Dacă este posibil, autoritățile locale sau administratorul drumului trebuie să anunțe din timp realizarea unor lucrări sau instituirea măsurilor de ordine publică ce fac necesară mutarea mașinilor.
Totuși, în cazul intervenției la locul unor accidente sau dezastre, nu mai există obligația informării decât pentru a li se spune proprietarilor mașinilor unde au fost mutate acestea.
Astfel, mutarea se va face într-un loc cât mai apropiat de amplasamentul inițial al mașinii. Costurile mutării vor fi suportate de primării sau de administratorul drumului, mai scrie Fanatik.