Din anul școlar 2025-2026, profesorii de gimnaziu și liceu vor aloca 25% din numărul orelor predate anumitor activități. Planificarea va fi monitorizată de Inspectoratele Școlare

Toți profesorii de gimnaziu și liceu vor avea obligația, începând din anul școlar 2025 – 2026, să-și planifice 25% din orele predate pentru discipline ce reprezintă activități remediale, de consolidare, fixare, aprofundare, precum şi de transfer al competenţelor în viaţa de zi cu zi, în funcție de nevoile şi interesele reale ale elevilor, precum şi de specificul clasei/grupului, potrivit instrucțiunii Nr. 8 a ministerului Educației și Cercetării, publicate în Monitorul Oficial nr. 855 din 17 septembrie 2025, scrie EduPedu.
Noile modificări se aplică chiar din acest an școlar, 2025 – 2026, tuturor unităților de învățământ gimnazial și liceal, tuturor cadrelor didactice, precum și structurilor de îndrumare și control reprezentate de inspectoratele școlare.
Potrivit documentului oficial publicat în Monitorul Oficial, Art.2— (1) „Utilizarea orelor aflate la dispoziția cadrului didactic, reprezentând 25% din bugetul total de ore al oricărei/oricăror discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire, urmărește remedierea, consolidarea — fixarea, aprofundarea —, extinderea și performanța, precum și transferul competențelor în viața de zi cu zi, în funcție de nevoile și interesele reale ale elevilor, specificul disciplinei și clasei/grupului.
Mai mult decât atât, planificarea acestora trebuie să respecte predictibilitatea, coerența și perspectiva secvențială/spiralată curriculară, asigurând raportarea la bugetul anual de ore al fiecărei/fiecărui discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire.
Utilizarea acestor ore reprezintă o completare și o adaptare la contextul clasei al parcurgerii programei școlare”.
Care este rolul directorilor și al inspectoratelor școlare
Art. 7 (1) „Directorul avizează planificările calendaristice care includ alocarea orelor la dispoziția cadrului didactic în procentul prevăzut de lege și susține diferențierea (orar, resurse, spații)
(2) Comisia pentru curriculum/Comisiile metodice/Catedrele oferă consiliere internă și schimb de bune practici; se recomandă o bancă de activități, dezvoltată la nivelul unității de învățământ, pe categorii de finalități.
Art. 8 (1) Inspectoratele școlare consiliază unitățile de învățământ și cadrele didactice prin webinare/seminare tematice, ghiduri, activități metodice, mentorat de specialitate.
(2) Monitorizarea, prin inspectoratele școlare, se realizează pe eșantion, prin analiza planificărilor și a câte 2-3 produse de învățare/disciplina/clasă, cu feedback formativ, fără sarcini birocratice suplimentare.
(3) Inspectoratele școlare colectează date și informații în cadrul procesului de monitorizare și, după caz, la solicitarea Ministerului Educației și Cercetării, raportează sinteze (bune practici, dificultăți, recomandări).”
Citește articolul integral pe EduPedu.ro.


