12 decembrie 2024

GS NEWS

Ziar independent al românilor de pretutindeni!

„FĂRĂ HAOS ÎN LEGISLAȚIA FISCALĂ”: Sute de contabili, economiști și oameni de afaceri protestează împotriva măsurilor fiscale

Foto: Protest împotriva măsurilor fiscale, ANAT, Facebook

 

Protestul anunțat de mediul de afaceri – contabili, economiști, oameni de afaceri – este în desfășurare, așa cum a fost anunțat încă de săptămâna trecută, oamenii protestând împotriva măsurilor fiscale luate de Guvern. Așadar, în dimineața zilei de luni, 8 iulie, câteva sute de protestari purtând pancarte cu mesaje împotriva Guvernului și a ANAF-ului au ajuns în Piața Victoriei, în fața clădirii Guvernului.

„Am fost ascultaţi. Revenim în două zile cu nişte detalii specifice, modificări şi propuneri concrete – şi sperăm că se va transmite mai departe mesajul nostru”, a declarat, luni, 8 iulie, pentru Agerpres, Valentina Saygo, economist, contabil şi antreprenor, după discuțiile purtate la Guvern.

Valentina Saygo a spus că întâlnirea a avut loc cu doi consilieri de stat, unul dintre aceştia fiind Ovidiu-Nicolae Gheorghe, Consilier de stat în cadrul Cancelariei Prim-ministrului.

După discuția de la 09:16 la Guvern, protestatarii au avut o altă discuție la Ministerul Finanţelor.

Reamintim că, săptămâna trecută, contabili, economişti şi antreprenori  au anunțat proteste, luni, 8 iulie, la Bucureşti,  pentru a atrage atenţia asupra a ceea ce ei numesc ”teroare fiscală” şi măsuri adoptate fără consultare publică, dar care au un impact major asupra întregii societăţi. Manifestarea, intitulată ”Fără haos în legislaţia fiscală”, va avea loc în intervalul 08.30 – 13.00.

Foto: ANAT, Facebook

Protestul ”Fără haos în legislaţia fiscală”, iniţiat de contabili, experţi, economişti şi antreprenori s-a propagat pe reţelele de socializare, dar a strâns susţinerea mai multor organizaţii de specialişti.

”Într-o ţară în care mediul de afaceri ar trebui să fie susţinut şi încurajat, suntem martorii unei realităţi alarmante: lipsa de transparenţă şi comunicarea deficitară a instituţiilor statului, care par să adopte măsuri pe furiş, noaptea, fără consultare şi fără a ţine cont de impactul devastator pe care îl au asupra contribuabililor şi a afacerilor. Acesta este contextul în care ne aflăm astăzi, un context în care haosul legislativ şi teroarea fiscală devin norma”, au transmis reprezentanţii Patronatului Antreprenorilor Contabili din România (PACR).

Protestatarii spun că, ”recenta publicare a OUG 69/2024 şi OUG 70/2024 fără nicio consultare publică şi aprobarea acestora în doar două zile reprezintă doar vârful aisbergului. Aceste ordonanţe, care includ măsuri precum e-TVA şi e-Factura, nu sunt doar exemple de digitalizare prost implementată, ci şi manifestări ale unui sistem care ignoră complet principiile democraţiei şi ale dialogului social. Este revoltător cum se poate modifica o lege organică printr-un OUG, fără consultare, fără transparenţă şi fără respect”.

Mai mult decât atât, organizatorii protestului au iniţiat şi o petiţie, intitulată ”Fără haos în legislaţia fiscală! Vrem predictibilitate!”, petiție semnată deja de peste 55.000 de persoane.

”Digitalizarea nu înseamnă birocratizare, iar e-TVA acest lucru îl reprezintă, în ambele forme publicatem (…) Cerem eliminarea E-TVA şi oprirea dictaturii fiscale exercitate prin ordonanţe de urgenţă emise noaptea”, se mai arată în petiţie.

ANAT și agențiile de turism susțin protestul contabililor din România. „Este nevoie de reglementări clare pe domenii”

„Noi, agențiile de turism, suntem un domeniu cu regim special de TVA, fapt care va duce ca toate deconturile să fie cu erori (nu are de unde să știe furnizorul nostru dacă factura pe care o emite cu TVA noi o vindem tot cu TVA sau o trecem în regimul mărginirii – asta da exemplu de situație care nu poate fi anticipată).
Majoritatea agențiilor de turism sunt cu servicii de contabilitate externalizată. Este greu de urmărit într-un timp atât de scurt corespondența facturilor în SPV; va fi nevoie de personal suplimentar calificat – imposibil de susținut efortul financiar pentru multe firme mici.
Nu există până în prezent o monografie contabilă clară realizată de MFP care să clarifice toate aspectele contabilității agențiilor de turism. Credem că primul pas ar fi reglementări clare pe domenii și abia apoi verificare intensivă online a activității – să nu punem căruța înaintea boilor. Noi încă nu știm 100% cum e corect să se conducă contabilitatea; avem contradicții între PV de control în țară, în funcție de județ, multiple și diverse interpretări. Activitatea agențiilor de turism este complexă; avem atât operațiuni de intermediere, cât și de producție, cu diferite cote de TVA și cu diferite locuri de prestare a serviciilor turistice. Integrarea în sabloane devine, în contextul reglementărilor actuale, o misiune imposibilă. La redactarea deconturilor precompletate nu se ține cont de aspecte de genul: TVA la încasare, TVA deductibil parțial, prorata, TVA inclus, TVA la marjă, cote speciale de genul SDD, SFD. Cu siguranță e imposibil să se obțină un decont fără erori, iar căutarea diferențelor devine o misiune imposibilă, între sute, poate mii de operațiuni, fiecare cu specificul ei. Recomandare: Dă-ne “Biblia” după care să facem înregistrările, clar negru pe alb, pe tipuri de operațiuni, pe data emiterii facturii sau data prestării serviciului (și aici e o lungă dezbatere legată de data la care se înregistrează venitul/TVAl). Și vă garantăm că intrăm toți în sablon, ne conformăm și raportăm. Dar nu putem intra într-un sablon pe care nu-l cunoaștem”, a transmis Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) într-o postare pe pagina de socializare. 

Revendicările ANAT

1. Eliminarea e-TVA – Evaziunea fiscală nu este în raportările contabile şi nici în e-urile ANAF-ului! Evaziunea fiscală este acolo unde nu e nimic, iar organele abilitate ar trebui să ştie deja!

2. Eliminarea obligativităţii transmiterii facturilor B2C în sistemul e-Factura – Este un atac la viaţa privată a persoanelor fizice, o procesare a datelor cu caracter personal în mod nelegal şi nejustificat.

3. Eliminarea schimbării caselor de marcat pentru QR Code – Nu este normal ca, după ce au fost schimbate toate casele de marcat din bani publici, să le schimbăm din nou, fără deduceri fiscale!

4. Revenirea la Legea Prevenţiei – Varianta anterioară legii 296/2023. Nu putem face afaceri sub presiune constantă, fără îndrumare şi avertisment.

5. Vrem predictibilitate – Conform articolului 4 din Codul Fiscal, orice modificare să fie realizată cu cel puţin 6 luni înainte de intrarea în vigoare, în special când vorbim de modificări de taxe şi obligaţii noi.

6. Respectarea dialogului social şi a transparenţei decizionale – Proiectele pentru OUG 69 şi OUG 70 au stat doar două zile în transparenţă decizională şi au fost aprobate fără dezbatere publică, cu aviz negativ de la CES.

7. Eliminarea declaraţiilor redundante – De la 1 ianuarie 2025 toţi contribuabilii sunt obligaţi la raportarea SAF-T, care conţine toate tranzacţiile economice ale unei firme.

8. Modificarea termenelor pentru notificări în relaţia cu ANAF – Contribuabilul are termene stricte, în timp ce ANAF are un termen de răspuns de 45 de zile.

9. Compensarea concediilor medicale cu contribuţiile sociale – Nu mai putem împrumuta statul ani de zile şi să plătim sănătate pentru concediile medicale!

10. Norme clare pentru RO-e-Transport.
Print Friendly, PDF & Email